فتوای تاریخی علامه شیخ محمود شلتوت در باره جواز التزام به مذهب شیعه دوازده امامی

فتوای تاریخی علامه شیخ محمود شلتوت در باره جواز التزام به مذهب شیعه دوازده امامی

شلتوتcopy-of-boroojerdi

متن فتوای تاریخی علامه شیخ محمود شلتوت (رحمه الله ) رئیس وقت دانشگاه الأزهر، در باره جواز عمل و التزام به مذهب شیعه دوازده امامی که در هفدهم ربیع الاول سال ۱۳۷۸ هجری قمری و با تلاشهای مرحوم آیه الله بروجردی (قدس سره ) و پس از تأسیس دار التقریب بین مذاهب اسلامی صادر شده است :

از جمله دست آوردهای عمر با برکت مرحوم آیه الله بروجردی، ارتباط نزدیک با رییس الازهر مصر بود. در عهد مرجعیت ایشان دارالتقریب بین مذاهب اسلامی تأسیس شد. مرحوم آیه الله شیخ محمد تقی قمی نماینده ایشان در دارالتقریب و دبیر این مؤسسه بود. از جمله نتایج این اقدام ارزشمند نشر مجله الرساله و نیز صدور فتوای تاریخی مرحوم شیخ محمود شلتوت در باره جواز عمل به مذهب اهل بیت (ع) بود. سر انجام پس از ارتباط مستمر بین مرجعیت شیعه با شیخ بزرگ الازهر مرحوم علامه شیخ محمود شلتوت و با حضور مرحوم علامه شیخ محمد تقی قمی در دارالتقریب در مصر، فتوای تاریخی مرحوم شلتوت در باره صحت عمل و التزام به مذهب شیعه جعفری دوازده امامی در روز هفدهم ربیع الاول سال ۱۳۷۸ هجری قمری به شرح زیر صادر گردید:

از مرحوم شیخ محمود شلتوت سؤال شد: بعضی از مردم چنین می اندیشند برای آنکه مسلمان عبادات و معاملاتش صحیح باشد حتماً باید به یکی از مذاهب چهارگانه معروف عمل کند و در بین آنها مذهب شیعه امامیه و مذهب زیدیه نیست. آیا شما با این رأی به طور کلی موافقت دارید، و تقلید ازمذهب شیعه امامیه را جائز نمی شمرید؟

ایشان در جواب چنین گفتند:

۱- دین اسلام بر احدی از پیروانش متابعت از مذهب خاصی را لازم نمی شمرد بلکه ما می گوئیم: برای هر فرد مؤمن چنین حقی است که بتواند در ابتدای امر از هر یک از مذاهبی که صحیحاً نقل شده و در کتابهای مخصوص احکام آن مذهب نوشته شده است پیروی کند و همچنین کسی که از یک مذهب از این مذاهب پیروی می کرده می تواند عدول به مذهب دیگر بنماید، هر مذهبی باشد، و در این عملی باکی بر او نیست.

۲- جایز است شرعاً عمل کردن به دستورات مذهب جعفریه که به مذهب امامیه اثنا عشریه معروف است مانند سایر مذاهب اهل سنت. و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از عصبیت و طرفداری های بی جا و بدون حق و حمایت از مذهب معینی خودداری کنند. دین خدا و شریعت او تابع مذهبی نیست یا منحصر در مذهبی نیست. هر کس به مقام اجتهاد فائز گردد عنوان مجتهد بر او بار، و در نزد خدای تعالی عملش مقبول خواهد بود. و جایز است برای کسی که اهلیت نظر و اجتهاد را ندارد از ایشان تقلید کند و به آنچه در فقهشان مقرر داشته اند عمل بنماید، و در این مسئله بین عبادات و معاملات تفاوتی نیست.

محمود شلتوت

نوشته شده توسط معتقدی،سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه

You must sign in to post a comment.